Розпочався процес підготовки щодо проведення позачергових виборів народних депутатів, які відбудуться 26 жовтня 2014 року. Саме через вибори народ України реалізовує своє конституційне право щодо регулювання державної влади. Вибори є одним з важливих інструментів контролю за діяльністю політичних та громадських організацій, щодо реалізації запропонованих ними програм в органах державної влади та органах місцевого самоврядування. Стаття 55 Конституції України зазначає, що права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Одним з головних конституційних прав щодо виборчого процесу як зазначено в статті 38 Конституції України, є право громадянина брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Громадяни користуються рівним правом доступу до державної служби, а також до служби в органах місцевого самоврядування.
Варто зазначити, що вибори, які відбудуться 26 жовтня 2014 року є загальними. Право голосу на виборах депутатів мають громадяни України, яким на день виборів виповнилося вісімнадцять років. Підставою реалізації виборцем свого права голосу на виборах є його включення до списків виборців на виборчій дільниці. Документом, який підтверджує особу та громадянство України виборця на виборах депутатів, є: 1) паспорт громадянина України; 2) тимчасове посвідчення громадянина України (для осіб, недавно прийнятих до громадянства України); 3) військовий квиток (виключно для військовослужбовців строкової служби); 4) картка (довідка) установи кримінально-виконавчої системи, що повинна містити: прізвище, ім'я, по батькові, число, місяць, рік народження, громадянство, фотокартку особи, підпис керівника та печатку установи (для осіб, які перебувають в установах кримінально-виконавчої системи); 5) паспорт громадянина України для виїзду за кордон; 6) дипломатичний паспорт; 7) службовий паспорт; 8) посвідчення особи моряка.
Громадяни України, які мають право голосу, можуть брати участь у роботі виборчих комісій як їх члени, а також у проведенні передвиборної агітації, здійсненні спостереження за проведенням виборів депутатів та інших заходах у порядку, визначеному законами України. Кожний виборець на виборах депутатів має один голос. Виборець може використати свій голос тільки на одній виборчій дільниці, де він включений до списку виборців. Органи ведення Державного реєстру виборців складають попередні списки виборців для звичайних виборчих дільниць відповідно до Закону України "Про Державний реєстр виборців". Складання попередніх списків виборців для звичайних виборчих дільниць здійснюється у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією. До попереднього списку виборців для звичайної виборчої дільниці включаються громадяни України, яким виповнилося на день голосування вісімнадцять років та які відносяться за виборчою адресою до цієї виборчої дільниці відповідно до відомостей Державного реєстру виборців. Виборець може бути включений до списку виборців тільки на одній виборчій дільниці. На спеціальних виборчих дільницях (крім дільниць у стаціонарних лікувальних закладах) списки виборців складаються не пізніш як за п'ятнадцять днів до дня голосування відповідними дільничними виборчими комісіями за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, на підставі відомостей, поданих керівниками відповідних закладів, установ, полярної станції України, капітанами суден, де утворені такі виборчі дільниці. На спеціальних виборчих дільницях, утворених у стаціонарних лікувальних закладах, списки виборців складаються не пізніш як за сім днів до дня голосування відповідними дільничними виборчими комісіями за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, на підставі відомостей, поданих керівниками відповідних закладів. Виборці, які повинні покинути лікувальний заклад до дня голосування, до таких відомостей та до списку виборців на такій дільниці не включаються.
В списку повинні міститися такі відомості про виборця: 1) прізвище, власне ім'я (усі власні імена), по батькові (за наявності); 2) дату народження (число, місяць, рік); 3) адресу місця проживання; 4) за наявності підстав - відмітку у графі "Примітки" про постійну нездатність виборця самостійно пересуватися. Дільнична виборча комісія спеціальної виборчої дільниці наступного дня після складення списку виборців надає один його примірник для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії. Після складення списку виборців на спеціальній виборчій дільниці дільнична виборча комісія невідкладно передає відомості про включених до нього виборців органу ведення Державного реєстру виборців за своїм місцезнаходженням.
Відповідно до частини 9 статті 108 ЗУ «Про вибори народних депутатів України» рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій, органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, кандидатів, їхніх довірених осіб, партій, їхніх посадових осіб та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів, що порушують законодавство про вибори, можуть бути оскаржені до суду в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України (КАС України).
Глава 6 КАС України передбачає порядок і підстави звернення громадян до судів при реалізації ними виборчих прав, а також зазначає порядок розгляду судами категорій справ пов’язаних з виборчим процесом. Так, наприклад стаття 173 КАС України передбачає, що право звернутися з адміністративним позовом про уточнення списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, має кожен, хто має право голосу на відповідних виборах або референдумі. Адміністративні справи щодо уточнення списку виборців розглядає місцевий загальний суд як адміністративний суд за місцезнаходженням відповідної комісії. Позовна заява про уточнення списку виборців подається до адміністративного суду без сплати судового збору. Позовну заяву може бути подано не пізніш як за два дні до дня голосування. Суд при розгляді даного адміністративного позову звертається до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців із запитом щодо уточнення відомостей про виборця. Суд вирішує адміністративні справи щодо уточнення списку виборців у дводенний строк після надходження позовної заяви, але не пізніше ніж за два дні до дня голосування, а якщо позовна заява надійшла за два дні до дня голосування - невідкладно. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду. Постанови суду щодо внесення змін у списки виборців виконуються негайно.
У статтях 172, 174, 175 КАСУ передбачені особливості провадження у справах щодо оскарженні рішень, дій чи бездіяльності виборчих комісій, членів цих комісій, органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, ЗМІ, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, кандидатів, їхніх довірених осіб, партій (блоку), місцевої організації партії, їхніх посадових осіб та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів від суб’єктів виборчого процесу, які порушують законодавство про вибори.
Рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій, оскаржуються до місцевого загального суду як адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.
Більш детально з нормативними актами, які регулюють порядок і підстави звернення громадян до суду під час виборчого процесу можна ознайомитися за посиланням:
1. http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2747-15;
2. http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/4061-17;
3. http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/698-16;